ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه هشدار نارنجی هواشناسی در خصوص سیل در مشهد و ۱۸ شهر خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت) حضور ۱۵۰ گروه جهادی برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل در خراسان‌رضوی ۵۰۶ سارق و مالخر در مشهد دستگیر شدند رژیم غذایی افراد باید متناسب با منطقه و فصلی که در آن قرار دارند، تنظیم شود بهترین مواد غذایی برای صبحانه؛ از این نوشیدنی غافل نشوید خوردن آبگوشت برای این افراد ضرر دارد بهترین مواد غذایی برای تغذیه بعد از تمرین ورزشی
سرخط خبرها

گذشت ۴۲۲ خانواده از قصاص در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲

  • کد خبر: ۱۸۶۴۵۶
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
گذشت ۴۲۲ خانواده از قصاص در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از گذشت تعداد ۴۲۲ خانواده از حق قصاص خود از اسفندماه سال گذشته تا خردادماه امسال خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام صادقی در نشست خبری امروز گفت: پویش معنوی به نام" به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم" به همت ستاد ملی صبر را از ابتدای اسفند ماه سال گذشته با میلاد امام حسین (ع) آغاز کردیم و از اسفندماه سال گذشته تا خرداد ماه ۱۴۰۲ مصادف با میلاد پربرکت امام رضا (ع) با صلح و سازش، تعداد ۴۲۲ خانواده از حق قصاص خود گذشتند. خوزستان، فارس و تهران بیشترین میزان گذشت از قصاص را داشتند.

وی گفت: اختتامیه این پویش نیز دومین همایش ملی صبر با شعار (وحدت، مهرورزی و صلح) است که ۱۱ مهرماه به مدت سه روز در مشهد برگزار می‌شود.

صادقی ادامه داد: در دومین همایش وحدت، مهرورزی و صلح، از خانواده‌هایی که از خون عزیزان خودشان گذشته‌اند و از سفیران صلح تقدیر می‌شود و در همان همایش تلاش می‌شود تعدادی از خانواد‌های دیگر هم رضایت دهند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: از شورای‌های حل اختلاف، سفیران صلح، خادمان امام رضا تشکر می‌کنیم که از ریختن خون ۴۲۲ نفر جلوگیری شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که چند پرونده دیگر برای رسیدن به صلح و سازش در زمینه قصاص درحال حاضر مطرح است، گفت: آمار دقیقی نداریم چراکه آمار شناور است، تلاشمان این است که صلح و سازش فرهنگ‌سازی شود و از کسانی که از حق و حقوق‌شان می‌گذرند، تقدیر و تشکر کنیم. برای تعدادی از محکومین به قصاص هم ما تلاشی نمی‌کنیم دلیلش این است که این افراد جنایت‌پیشه هستند و ما اصلا سراغ‌شان نمی‌رویم. پرونده‌های ما در مورد افرادی است بدون قصد و بدون نیت قبلی و بدون سابقه بوده و حالا برایشان اتفاقی پیش آمده است و ما برای این افراد ورود می‌کنیم که در سه ماه نتیجه بسیار خوبی گرفته‌ایم.

صادقی در پاسخ به اینکه آیا غیر از محکومان به قصاص نفس که دارای طرف مقابل و نیاز به گذشت دارد، آیا مثلا کسی که با حکم افساد فی‌الارض محکوم به قصاص شده است، هم امکان رهایی از چوبه دار را خواهد داشت؟ گفت: در این پرونده‌ها، چون طرف مقابل وجود ندارد لذا در جرایم خطرناک امکان گذشت وجود ندارد؛ اما در برخی موارد مانند اغتشاشات سال قبل، افرادی که بدون داشتن سوابق در اغتشاشات جوگیر شدند با عفو عمومی گسترده و موافقت رهبر معظم انقلاب مورد بخشش قرار گرفتند و همچنین نشست‌هایی با مسئولان و افراد برای پیشگیری از وقوع این نوع جرایم وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه درباره داوری و میانجی گری گفت: داوری حرفه‌ای و میانجیگری حرفه‌ای را در شورا‌های حل اختلاف داریم که تعدادی از طریق جهاد دانشگاهی و آزمون انتخاب می‌شوند و دو دوره انجام شده و سومین فراخوان هم در آبان ماه منتشر خواهد شد. البته افرادی که دارای مدرک دکتری و از اساتید دانشگاهی هستند و سابقه کار دارند بدون آزمون پذیرفته می‌شوند. زمان آزمون هم اواخر آبان ماه است. بطور کلی آزمون شورا‌ها سالی یک یا دو مرتبه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ مردم ایران غنی است، اما به دلیل تنش‌های اخیر اقتصادی و عصبانیت‌های مردم مقداری نیازمندیم که به این فرهنگ غنی بیشتر پرداخته شود. نیاز است به فرهنگ پهلوانی و گذشت بیشتر پرداخته شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه درباره صلح یاران گفت: یک عده عضو شورای حل اختلاف می‌شوند و رسمی هستند و دسته دوم مردمی هستند که محترمند و اعتباری دارند و از ان‌ها بعنوان صلح یار استفاده می‌کنیم و همکاری ان‌ها آزاد است و هر کس می‌تواند اعلام امادگی کند و علاقه و زمینه خود را بیان کند و هر گاه نیازی به آن‌ها باشد آن‌ها برای اخذ رضایت اقدام می‌کنند و هزاران نفر در سراسر کشور بعنوان صلح یار با ما همکاری دارند و به شکل آزاد فعالند.

وی درباره لایحه شورا‌های حل اختلاف گفت: ابن لایحه مراحل اساسی را طی کرده و اخرین اصلاحات دوهفته گذشته انجام شد و به شورای نگهبان ارسال شده و ظرف یکی دو روز آینده نتیجه آن اعلام می‌شود و از این پس با قانون جدید کار می‌کنیم. در قانون جدید دو اتفاق مهم رخ داده و ان هم ایجاد دادگاه‌های جدید بنام دادگاه صلح و همکاری این دادگاه هابا شوار‌های حل اختلاف است. بسیاری دعاوی به دادگاه صلح ارجاع می‌شود که در کنار شورای حل اختلاف کار می‌کند. تحول بزرگی در قوه قضاییه در پیش است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: ۱۶ هزار صلح یار داریم که اعلام امادگی کردند و ۱۲ هزار تا از آن‌ها فعالند.

صادقی گفت: ما همچنین پرونده‌های زیادی داریم که زیر ۲۰ میلیون پرونده خرد هستند و بعد از آن نیم میلیون پرونده مربوط به دعاوی حصر وراثت است.

وی درباره برخط شدن انحصار وراثت گفت: اگر انحصار وراثت برخط شود باز باید حکم قاضی باشد و اثار فراون حقوقی دارد و اگر تصویب شود قانون خطاست، زیرا باید حکم قضایی بیاید.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره امکان واسپاری موضوع داوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: هر موسسه یا مرکز یا نهاد حقوقی که بخواهد در عرصه داوری وارد شود باید ابتدا تعدادی داور حرفه‌ای داشته باشد و اکنون در حال جذب داوران حرفه‌ای هستیم؛ بنابراین در این مرحله فعلا موسسات ارائه این نوع خدمات، توسعه چندانی ندارند و از جمله موسساتی که امکان همکاری دارند و از این همکاری استقبال می‌کنیم، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و البته باید مراقبت کنیم تا این موسسات دچار تعارض منافع نشوند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->